Projekt Sikker Kurs 2013

 

Shady Lady deltager i Geodatastyrelsens projekt Sikker Kurs sammen med 132 andre skibe.

Det er vores opgave at teste et helt nyt koncept for elektroniske søkort. De nye søkort er baseret på vektorgrafik og holdes opdateret via Internettet. Med tiden kan de måske helt erstatte papirkortene, som vagtbekendtgørelsen kræver, at man bruger i dag.

Hvis projektet resulterer i en beslutning om gennemførelse, kan vi være heldige at se et produkt på markedet i løbet af 2015.

 

   

Program og kort understøtter i testperioden kun iPad som hardwareplatform.

Softwaren er udviklet af svenske Seapilot og er overraskende brugervenligt.

Program og kortpræsentation er hurtigt at sætte op og tilpasse til navigatørens behov og det fartøj, som kortene skal bruges i.

I dette vindue bestemmer man kortpræsentationen.

 

 

   
I dette vindue vælger man de instrumentdata, man vil have vist øverst på skærmen.
   
Søkortene leveres i abonnementsform vi Internettet. De opbevares lokalt, så man er ikke afhængig af Internet forbindelse for at se og arbejde kortene.
   
Man indlægger ruter meget enkelt ved at sætte waypoints med fingerspidsen.

 

   
Når ruten er lagt, gemmer man den under et beskrivende navn.

 

   
Waypoints vises tydeligt i form af store, røde cirkler

Ved hvert waypoint kan man se kurs og distance fra dette waypoint til det næste.

Hvis man har brug for at ændre ruten, kan man meget nemt flytte de enkelte waypoints, blot ved at pege og flytte med en finger på skærmen.

   
Rutens informationsvindue viser den samlede distance. Når ruten er aktiveret, kan man i dette vindue se resterende distance og ETA - det forventede ankomsttidspunkt beregnet på baggrund af  den aktuelle fart.
   
Alle signaturforklaringer er indlejret i kortene. Når man peger på et symbol, vises forklaringen.
   
Forklaring til forkortelsen for områdets bundforhold.
   
Alle kort bliver opdateret jævnligt, og programmet sørger selv for at hente nye versioner, når der er forbindelse til Internettet.

Projektet tester opdatering én gang månedligt for det danske område og én gang ugentligt for det svenske område.

Dette skibsvrag ved Fyns Hoved dukkede op ganske få dage efter havariet og bliver vist med henvisning til den aktuelle navigationsadvarsel i publikationen Efterretninger for søfarende.

 

   
Ved at pege med sin finger på kortet kan man sætte mærker på kortet.

Mens man peger på kortet, vises fingerens position. Dermed finder man meget nemt en bestemt position.

I stedet for at sætte et mærke, kan man bede om en vejrudsigt for området, man peger på.

 
   
Forudsat, at man har forbindelse til Internettet, kan man få vist denne 5-døgns prognose for et bestemt farvand eller område.
   
Ved at klikke på en dag i 5-døgns prognosen, kan man se vejrudsigten time for time på dagen.
   
Også forudsat forbindelse til Internettet kan programmet vise skibe med en såkaldt AIS transponder.

Skibene vises med en vektor, som angiver den aktuelle kurs.

 

 

   
Ved at klikke på et AIS symbol, kan man se data om skibets kaldesignal, fartøjstype, destination, størrelse, kurs og fart.

 

   
Nogle skibe sejler med særdeles høj hastighed. Her ses Katexpress 1 sejle hele 35 knob, 65 km i timen, med kurs mod Aarhus.

 

   
Programmet har en indbygget søgefunktion. Man kan søge skibe ved hjælp af AIS data, og man kan søge havne eller andre navne på søkortene.

 

   
Man indtaster navnet på det, man vil finde. Lige så snart man begynder at taste, dukker søgeresultaterne op.

 

   
Ved at klikke på et søgeresultat, viser programmet den aktuelle position på kortet.

Læg mærke til, at AIS systemet viser skibe i faktisk målestoksforhold, når man zoomer tilstrækkeligt langt ind på kortet.

 

   
Man kan til enhver tid gemme sit aktuelle spor, dvs. den faktiske rute, man har sejlet.

 

 

   
Ved hjælp af den indbyggede eksportfunktion kan man sende sine spor, f.eks. pr. e-mail...
   
...eller til en Internet-lagertjeneste som Dropbox.
   
Man kan bruge Internet-tjenester som f.eks. GPSVisualizer.com til at få sit spor vist på et kort som f.eks. Google Hybrid.

Dataformatet er det såkaldte .GPX format, som er en åben XLM standard.

   
AIS systemet fungerer i realtid og viser kontinuerligt opdaterede positioner på skibe med AIS transponder.

De sidste skærmbilleder her viser tre slæbebåde, som er i gang med at hjælpe et 250 meter langt tankskib til kaj i Fredericia.